دربخش قبلی معرفی آفات درونی انقلاب بود و تکیه بر بخش مومنین و خطر آنان برای انقلاب و در ین بخش راه حل های پیشگیری و درمان آفات:

در اسلام راه حل تمام این ها به خوبی پیش بینی شده است و در ذیل هر عامل خطر و راه حل آن در قران و کلام معصومین ذکر می شود:
۱) جنون مقام : پیامبر گرامی اسلام‹ص› می‌فرمایند: «دوستی جاه و مال نفاق را در دل می‌رویاند، مانند رویاندن آب گیاه را در زمین.»
پیشگیری از جاه طلبی الف) روش های شناختی و علمی، روش اعطای بینش با اعطای بینش درست نسبت به حقیقت انسان و کمال حقیقی او، راههای ورودی ، حب جاه طلبی دردل رابیبندیم و این کار با شیوه های مختلف ذیل قابل دسترسی است:
۱) اعطای بینش در مورد حقیقت انسان
۲) اعطای بینش در مورد آسیب های جاه طلبی
ب) روش های رفتاری وجود دارد که برای پیشگیری از جاه طلبی می‌تواند مؤثر باشد و این روش ها عبارتند از:
۱) روش یاد آوری قیامت
۲) روش یاد مرگ
۳) روش یاد آوری گذشتگان امام مؤمنان حضرت علی‹ع› از این روش برای تربیت و تذکیه انسانها استفاده کرده و فریاد می‌زند: مردم! برای شما سرگذشت گذشتگان، عبرت‌های فراوان است! عمالقه کجایند و فرزندان‌شان کجایند؟( پادشاهان عرب در یمن و حجاز )، فرعون‌ها و فرزندان‌شان کجایند مردم شهر رس .کجایند که پیامبران خدا را کشتند، و چراغ نورانی سنّت آنها را خاموش کردند و راه و رسم ستمگران را زنده ساختند؟ آنها که با لشکریان انبوه حرکت کردند و هزاران تن را شکست دادند، سپاهیانی فراوان گرد آوردند، و شهرها ساختند، کجایند؟
۴)روش تغییر موقعیت: در این شیوه‌ی تربیتی، با ایجاد دگرگونی در موقعیت مکانی، زمانی و اجتماعی فرد، او را برای رسیدن به هدف مطلوب آماده می‌کنیم.
و اگر پیشگیری جواب نداد و دچار جاه طلبی شد روش های زیر در درمان موثر است:.
۱) تفکر نسبت به تبعات جاه طلبی
۲) اندیشه کردن نسبت به فانی بودن دنیا
۳) تغییر موقعیت اجتماعی:
۴)تغییر موقعیت مکانی و هجرت
۵)روش اسوه نمایی
۶)روش تبشیر و انذار
۲)جنون ثروت : انفاق اموال روشی است که در اسلام و سیره ی معصومین رای درمان جنون ثروت و گسترش رفاه در جامعه و زدودن فقر سفارش شده است چنانچه امام باقر(ع):می فرماید: «خداوند، گنج ساختن و اندوختن بی رویّه زر و سیم را حرام کرده، به انفاق آن در راه خدا سفارش می کند»
امام علی(ع) :«بخشنده و ایثارگر باش، و میانه روی را پیشه کن و غیر از این دو نباش؛ یعنی بُخل و اسراف کاری را کنار بگذار.ای پسر آدم، امروز با مال و دارایی ات آن کاری را انجام بده، که دوست داری پس از مرگت آن کار را انجام دهند»
اگر شیطان وعده ی فقر می دهد، در عوض خداوند، وعده ی گشایش می دهد. «الشّیطان یعدکم الفقر. . . والله یعدکم مغفرةً منه و فضلاً و اللّه واسع علیم» انفاق کننده با یاد فضل و مرحمت خداوند، وسوسه های شیطانی را از خود دور می کند.
سوره ی تحل آیات ۹۵،۹۶و ۹۷:
پیمان خدا را به بهای اندک مفروشید، حق اینست که آنچه نزد خداست بهتر است اگر بدانید ( ۹۵)آنچه نزد شماست فانی می‏شود و آنچه نزد خداست ماندنی است و کسانی که صبوری پیشه کردند پاداششان را بهتر از آنچه عمل می‏کرده‏اند می‏دهیم ( ۹۶)هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند و مؤمن باشد او را زندگی نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل می‏کرده ‏اند می‏دهیم ( ۹۷)

جنون شهوت : خود آیات و روایات گویاست : آیه ی ۲۱ سوره ی روم: و از نشانه های او اینکه از نوع خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدان ها آرام گیرید و میانتان دوستی و رحمت نهاد.آری در این (نعمت) برای مردمی که می اندیشند به طور قطع نشانه هایی است.
آیات ۳۰،۳۱ و ۳۲ سوره ی نور:
به مردان مؤمن بگو: از بعضی نگاه های خود (نگاه های غیر مجاز) چشم پوشی کنند و دامن خود را حفظ نمایند. این برای پاکتر ماندن آنان بهتر است . خداوند به آنچه انجام می دهند آگاه است .(۳۰) و به زنان با ایمان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه هوس ‏آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند…(۳۱)
مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است. (۳۲)
پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه و سلم : “ای جوانان، هر کس از شما که استطاعت داشته باشد ازدواج کند، زیرا چشم را بهتر (از گناه) حفظ میدارد و شرمگاه را بهتر (از گناه) نگه میدارد ، پس اگر نتوانست سراغ روزه برود زیرا او را (از گناه و شهوت حرام) نگه میدارد”.
امید است که در این ماه مبارک دوباره نگاهی به خود بیندازیم پیشگیری کنیم و اگر دچار شده ایم سریعا راهی برای درمان بیماری روحی خود بیابیم.هذا من فضل ربٌی و الٌا ما رحم ربٌی…